Leveransvillkor - Transportskador - Returer

Leveranser !

Varor som finns i lager skickas normalt (oftast samma dag) eller inom 1 - 3 arbetsdagar, när de finns i lager och efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Paketen levereras med Posten, Bussgods, DHL och m.m.

Leveransförseningar

Leveransförseningar kan t.ex. ske när en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar alltid kunden om leveranstiden kraftigt avviker från den vi uppger i produktbeskrivningen.

Avbeställning

Enligt konsumentköplagen:

Om du skall avbeställa meddelar du säljaren att du inte vill ha varan. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. Däremot har säljaren rätt till ersättning för de särskilda kostnaderna för avbeställningen, till exempel returtransport av aktuella varor.

Transportskador:

Synliga skador på godset ska anmälas till transportföretaget direkt vid mottagandet. Dolda transportskador anmäls inom 7 dagar. Vi ansvarar inte för transportskador. Dessa skall åberopas hos transportföretaget.

Leveranstid

Varorna lämnar vårt lager normalt inom 1-3 arbetsdagar.

Försening av leveransen

Leveransförsening orsakad av transportföretaget ger inte rätt till annulering av ordern.  Eventuellt uppkomna följdkostnader p.g.a. förseningen kan inte åberopas hos oss.

Personuppgiftspolicy

Personuppgifter eller företagsuppgifter.

Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här: Datainspektionen

Mr Pellets AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter, företagsuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Mr Pellets AB lämnar ej ut personuppgifter, företagsuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i punkterna nedan.

Vad menas med personuppgifter?

Med personuppgifter menas information som kan knytas till en enskild person.

Vilka uppgifter samlar vi in?

För att kunna hantera köp samt kundärenden lagrar vi följande uppgifter.

För- och efternamn, adress, telefonnummer, email samt köphistorik. Om kunden väljer att betala mot faktura lagras även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.

Vilka uppgifter delas?

Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med samt varför vi gör det.

Betalväxel

När du genomför ett köp delas information med vår betalväxel. Det som sparas är för- och efternamn, adress, email, telefonnummer samt köphistorik. Väljer du att betala mot faktura så lagras även ditt personnummer. Informationen sparas/delas för att kunna genomföra köpet men också för att skydda dig mot bedrägeri. I dagsläget använder vi sveabank, Klarna samt Paypal.

Fraktbolag

För att kunna leverera din beställningar måste vi dela viss information med fraktbolaget. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi PostNord DSV samt DHL för leverans.

Nyhetsbrev

Om du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår tjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden/information. I dagsläget använder vi Mail för utskick.

Ångerrätt

Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt efter det att varan mottagits.

Som företag har ni ingen ångerrätt!

Varan ska vara oanvänd och ej monterad.
Du har dock rätt att utan kostnad öppna paketet för att kontrollera att varan är rätt.

Vid Ångerrätt skall varan vara oanvänd (ej varit fast monterad eller inkopplad)

Ångrad beställning ska meddelas innan beställningen skickas.
Därefter debiteras frakt & retur frakt betalas utav kunden om inte Vi har skickat fel vara eller om varan är trasig.

Villkor för reklamation och felansvar mellan företag

Reklamation och fel
Kunden är skyldig att undersöka varan vid mottagandet och omgående, helst inom 10 dagar, notifiera säljaren om eventuella fel eller brister som inte är i enlighet med avtalet.

Reklamationstid
Krav på reklamation ska framföras skriftligen inom 6 månader från leveransdatum, eller enligt annat avtal mellan parterna. Efter denna tidsfrist kan anspråk förkastas.

Vad gäller vid fel
Om produkten är felaktig, felaktig funktion eller inte motsvarar vad som avtalats, ska detta meddelas skriftligen till säljaren. Kunden bör kunna styrka felets uppkomst vid mottagandet eller inom reklamationstiden.

Säljaren åtgärdar felet
Efter mottagen reklamation är säljaren ansvarig för att undersöka, åtgärda, reparera eller ersätta varan inom skälig tid. Säljaren står för kostnader för detta, såvida inte felet beror på kundens felhantering eller felaktig användning.

Kundens skyldigheter
Kunden ska bevara varan i avtalat skick och på begäran returnera den för undersökning eller reparation, samt stå för eventuella fraktkostnader.

Särskilt om garanti
Eventuella garantiåtaganden eller utökad verkstadsgaranti framgår av orderbekräftelsen eller separat avtal.

Retur och kontakt
Innan eventuell retur ska godkännande bekräftas skriftligen av säljaren. Returfrakt bekostas av kunden, om inte annat anges.

 

Kontakta oss före en eventuell retur.
Ni ansvarar för att varan och dess originalförpackning ankommer till oss i oskadat skick. Returfrakten bekostas av er.
Returen är inte godkänd förrän vi har kontrollerat varan.
Vid godkänd retur återbetalar vi omgående ert inköpspris med avdrag för emballage, frakt och administrationskostnader.

Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner.
Meddela alltid oss via e-post: info@mrpellets.se alt. info@lumag.se innan du skickar något och lägg med fakturan/kvittot samt en förklaring till varför.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.  

MVH//VD:Roine